fredag den 6. januar 2012

Hjemmelavede "mexikanske" kyllingeburgere

Jeg har et ordentligt lager af gode madbilleder til at ligge, så nu må jeg hellere blogge lidt opskrifter. Denne opskrift er på hjemmelavede kyllingeburgere med hjemmelavet guacamole, hjemmelavet hummus, spinat, salsa, tomat, agurk og rødløg. Opskriften på guacamole, hummus og burgerbolle findes nedenfor.



Guacamole
1 avokado
4 cherrytomater
1/4 rød peberfrugt
1/2 rødløg
Lidt citronsaft
Salt & peber

Mos avokadoen. Snit cherrytomater, peberfrugt og rødløg rigtig fint. Bland det med avokadoen og smag til med citronsaft, salt og peber.

Hummus
500 g. græsk yoghurt (2 % eller mindre)
400 g. kikærter
1 chili
3 fed hvidløg
1 lime
Havsalt

Skyl kikærterne godt og sæt dem i blød i minimum 12 timer før brug. Kog dem efter anvisning på pakken (40-60 min.). Afkøl kikærterne. Hak hvidløg og chili og blend alle ingredienserne. Smag til med salt og limesaft.



Burgerboller (8-10 stk.)
50 g. gær
3 dl. vand
400 g. hvedemel
50 g. grahamsmel
1 knsp. salt
1 spsk. olie
Æg til pensling
Sesamfrø til topping

Rør gæren ud i det lunkne vand. Tilsæt salt og olie. Hæld halvdelen af melet i skålen og rør det godt sammen. Hæld mel i lidt efter lidt. Ælt dejen godt.
Lav 8-10 boller der er flade. De skal være omkring en cm. høje. Anbring dem på en bageplade og læg et viskestykke over dem. Lad dem hæve et lunt sted i ca. 30 min.
Pensl bollerne med pisket æg (evt. tilsat en lille smule vand) og drys dem med sesamfrø.
Bag bollerne midt i ovnen i 200-225 grader i ca. 12 min.