mandag den 18. juli 2011

Rustikt emmerbrød

Jeg har igen kastet mig ud i at bage det populære emmerbrød, som jeg har bagt flere gange før. Denne gang har jeg dog foretaget et par ændringer.




Opskrift (med inspiration fra Claus Meyers Meyers Bageri)

3 1/2 dl. koldt vand
10 g. gær
1 dl. surdej (se nedenfor)
300 g. emmermel
200 g. hvedemel
15 g. havsalt

1. dag:
Hæld vandet i en skål. Opløs gæren heri. Tilsæt surdej, mel og salt, og ælt dejen godt i ca. 15 min. Kom derefter dejen i en plasticskål smurt med olie. Dæk den med husholdningsfilm og sæt den i køleskabet i 10 timer (gerne længere).

2. dag: 
Kom dejen i en hævekurv, der forinden er drysset RIGTIG GODT med mel. Det er vigtigt, at der er rigeligt mel i, så dejen let slipper hævekurven, når den vendes ud på en bageplade. Lad dejen hæve til kanten ved stuetemperatur. Minimum i 3 timer. 

Vend forsigtigt dejen ud på en bageplade med bagepapir og bag brødet i ovnen ved 220 grader i 30-35 min. Jeg har haft stor succes med at bage brødet med damp i ovnen. Det vil sige, at jeg sætter en bradepande med en centimeter vand på nederste rille i ovnen. Dampen bevirker, at der ikke dannes skorpe på brødet så hurtigt og brødet vil derfor hæve mere op. Det er en god metode, når man anvender hævekurv til hævning, da brødet nemt flader ud, når man vender det ud af kurven
Afkøl brødet på en bagerist.

Surdej:
Hvis ikke man har en surdej til at stå, kan man lave en hurtig mælkebaseret surdej af 4 dl. rugmel (andet mel kan selvfølgelig også anvendes) og 3 dl. kærnemælk (eller et andet surmælksprodukt). Kærnemælken sætter gang i gæringen, således at surdejen ikke behøver at stå så længe, før den er klar.

Hævekurven er fra Aurion og er købt i en helsekostbutik