søndag den 5. juni 2011

Pizza

Vi har nydt weekend med dejligt vejr og hjemmelavet pizza. Aftenens tema blev Rom-aften, da den stod på ferieplanlægning.  den forbindelse skulle der nydes pizza og italiensk rødvin på altanen. Opskriften på pizza vil vi lige dele med jer.

Pizzadej (2 stk. Jeg lavede dobbeltportion, så der blev to af hver pizza)

3 dl. vand
2 dl. durummel
6 dl. hvedemel (cirka)
15 g. gær
2 spsk. olie
1 tsk. salt

Gæren opløses i vandet. Salt og olie røres i. Tilsæt derefter durummel. Rør dejen godt sammen. Tilsæt løbende hvedemel indtil dejen er til at arbejde med med hænderne. Ælt dejen grundigt - 10 min. eller længere. Gerne på røremaskine - som jeg desværre ikke havde. Kom dejen i en skål med film over og lad den hæve i køleskabet i fem timer. Gerne længere.

Kartoflerne ligger i blød i 30 min.
Pizza med kartoffel, hvidløg og rosmarin
(2 stk.)

500 g. kartofler
3 spsk. olie
3 fed hvidløg
Rosmarinkviste
Havsalt

Pizzaen pyntes og skal bage i 10-15 min. ved høj varme
Kartoflerne skæres helt tyndt (helst på en mandolinjern, men ellers i hånden). De ligges i blød i vand i en halv time, for at fjerne noget af stivelsen. Derefter vendes kartoflerne i olie og rosmarinkviste og hvidløg presses i. Fordel kartoflerne ud over pizzaerne og bag dem i 10-15 min. på 275 grader (gerne på en bagesten - som jeg desværre ikke havde). Når pizzaerne tages ud drysses den med havsalt og serveres med det samme.
Drysses med salt og serveres med det samme.



Pizza med tomat, parmaskinke, mozzarella og basilikum (2 stk.)


1 ds. hakkede tomater
1 st. ds. tomatpuré
1 rødløg
2 fed hvidløg
2 pk. parmaskinke
2 stk. mozzarella
Basilikum
Salt og peber
Olie

Tomatsauce: De hakkede rødløg svitses i olien og hvidløg presses heri. Tilsæt hakkede tomater og tomatpuré og lad det koge i 5 min. Smag til med salt og peber og lad saucen småsimre i 15 min.

Fordel saucen over pizzaerne. Dernæst frisk mozzarella og til sidst parmaskinke.
Bag pizzaerne i 10-15 min. på 275 grader (gerne på en bagesten - som jeg desværre ikke havde). Når pizzaerne tages ud pyntes de med basilikumblade og serveres med det samme.



Pizzaerne blev nydt på altanen med levende lys og rødvin. Dejligt, at vejret er så lækkert, at det ikke er for koldt at sidde ude i skyggen og nyde aftensmaden.
Vi fortsatte hyggen indendøre, hvor der blev snakket ferie