onsdag den 22. juni 2011

Rabarbercrumble

Jeg har lige kastet mig ud i et projekt med rabarberkager i mine nye små forme fra Søstrene Grene

Til opskriften er der fundet inspiration hos Anne Au Chocolat

Opskrift (to små kager)

Rabarberkompot
200 g. rabarber skåret i små stykker
30 g. sukker
1/2 vaniljestang
1/4 dl. vand

Skil vaniljekornene ad i sukkeret med en kniv. Bland alle ingredienserne sammen og kom dem i et ildfast fad med sølvpapir over. Bag dem ved 150 g. i 45 min. Si lagen fra rabarberne, så kompotten ikke er så flydende.

Kagedej
50 g. smør
50 g. sukker
50 g. mel
1 æg

Pisk smør og sukker sammen. Pisk ægget i. Vend til sidst melet i dejen med en dejskraber.

Crumbledej
20 g. mel
20 g. sukker
20 g. smør
15 g. hakkede mandler

Bland mel, sukker og smør. Bland til sidst mandler i.

Når kagen skal samles, skal formene beklædes med bagepapir. Kom kagedejen i formene. Fordel raberberkompotten over dejen og slut af med crumbledejen, som drysses over.
Bag kagerne ved 180 grader i 35-40 min. Server dem lune med creme fraiche eller skyr med vanilje.







Kagen nydes naturligvis med en kop nespressokaffe (Rosabaya de Columbia - lavet som Lungo)